روش های خنک نگه داشتن آب مخزن در هوای گرم تابستان

در این مقاله قصد داریم روش های خنک نگه داشتن آب در شرایط آب و هوایی گرم را معرفی کنیم .تانکرآب معمولا در مصارف مسکونی روی پشت بام نصب می شود. نصب مخزن یا وسایلی که روی بام انجام شده، در مقابل تابش مستقیم نور خورشید و هوای گرم قرار می گیرد. تابش آفتاب باعث گرم شدن بیش از حد آب مخزن خواهد شد.

 مصرف کنندگان برای حل این مسئله سوالات متداول زیر را دائما می پرسند:

  • چگونه آب مخزن را خنک نگه داریم؟چگونه مخزن را عایق کنیم؟
  • از چه موادی برای عایق جداره مخزن استفاده کنیم؟
  • راه های جلوگیری از گرم شدن مخزن چیست؟
  • و غیره

گرما به روش‌های مختلفی مانند رسانایی، همرفت، تابش از یک جسم به جسم دیگر منتقل می‌شود.هدایت گرمایی در هوا و سیالات از طریق همرفت صورت میگیرد. یعنی این هدایت گرمایی زمانی اتفاق می افتد که مولکول ها دچار لغزش و برخورد به مولکول های اطراف می شوند. این برخورد، انرژی و گرما را منتقل می کند. همرفت طبیعی توسط نیروهای شناوری شکل میگیرد. با تابش مستقیم نور خورشید و برخورد هوای گرم به جداره مخزن این انتقال انرژی از مولکول های جداره به آب درون مخزن صورت می گیرد. در نتیجه آب مخزن گرم می شود.

روش انتقال حرارت در سیالات به روش همرفت

 

مخازن پلی اتیلن در مقابل مخازن سنتی فلزی عایق مناسب تری برای انتقال حرارت است. مقاومت زیاد جداره های پلی اتیلن در برابر تنش های دمایی محیط یکی از دلایلی است که کاربرد مخزن پلی اتیلن را محبوب تر کرده است. ولی در تابستان مناطق گرمسیری، تابش مستقیم نور خورشید در زمانی طولانی باعث گرم شدن آب بدنه مخزن و در نتیجه گرم شدن آب خواهد شد. پس در ادامه مقاله به روش های خنک نگه داشتن آب در مخزن می پردازیم.

ایجاد سایه بر روی مخزن

نصب سایه بان بر روی مخزن آب و دیگر وسایل مانند کولرها یکی از راه های ارزان برای خنک نگه داشتن آب مخزن است. سایه بان ها از رسیدن نور مستقیم خورشید به سطح جداره ها جلوگیری می کند. همین موضوع باعث می شود تا ۳۰ درصد آب داخل مخزن خنک تر از دمای بیرون باشد.سایه بان ها را می توان بر اساس جنس های متفاوت در نظر گرفت .از جمله جنس های مختلف برای سایه بان : سایه بان فلزی فایبر گلاس چوبی پلی کربنات-حصیری- و ….

مقایسه جنس های مختلف سایبان
  فلز فایبر گلاس چوب پلی کربنات حصیری
مقاومت در برابرخوردگی ضعیف بالا ضعیف بالا ضعیف
وزن بالا کم متوسط کم کم
هزینه نگهداری بالا متوسط متوسط متوسط کم
متوسط دما در هنگام تابش بالا کم کم بالا کم

 

استفاده از رنگ سفید برای مخزن

سطوح رنگ های متفاوتی دارند که نور خورشید را جذب و بازتاب می کنند. طیف رنگ های روشن نسبت به رنگ های تیره از قدرت بازتاب بیشتری برخوردارند.در این میان رنگ سفید بهترین رنگ در مقابل نور خورشید است که جذب کمتری دارد.به همین دلیل مخازن از جنس پلی اتیلن بیشتر به رنگ سفید تولید می شود. در صورتی که مخزن شما از نوع سنتی فلزی یا رنگ دیگری است، می توانید با رنگ سفید دمای آب ذخیره شده خود را بیشتر کنترل کنید.

استفاده از پوشش های عایق روی مخازن

یکی دیگر از راه های کنترل دمایی آب مخزن هایی که در فضای باز قرار دارند. پوشاندن جداره خارجی تانکر آب است.پوشاندن جداره با مصالح متفاوتی انجام می شود. که کار بازتابش وجلوگیری از رسیدن نور مستقیم به جداره را انجام میدهد.از نمونه پوشش هایی که می توان استفاده کرد:عایق های فویل دار – عایق های های پشم شیشه عایق بندی به وسیله فوم عایق بندی به وسیله گچ و چسب و ……

مقایسه متریال های پوشش های عایق
  عایق فویل دار عایق پشم شیشه عایق فوم عایق گچ و چسب
دوام متوسط ضعیف بالا متوسط
هزینه نگهداری متوسط متوسط متوسط متوسط
سلامت زیست محیطی بالا کم کم بالا

 

قرار دادن مخزن در زیر زمین

روش دیگری که برای کنترل دمای آب مخزن ذخیره شده در فضای باز انجام میشود. قرار دادن مخزن به صورت دفنی است . این روش برای زمانی است که مخزن در فضای باز و روی زمین قرار دارد. این روش در دو حالت عایق جداره مخزن در گرما و سرما به خوبی پاسخگو است. در تابستان و گرما به دلیل عدم تابش مستقیم بر دیواره آب خنک میماند . در سرما و زمستان به دلیل گرمای زمین نسبت به درجه هوای بیرون آب گرمتر میماند.

 

قرار دادن مخزن در زیر زمین روش دیگری که برای کنترل دمای آب مخزن ذخیره شده در فضای باز انجام میشود. قرار دادن مخزن به صورت دفنی است . این روش برای زمانی است که مخزن در فضای باز و روی زمین قرار دارد. این روش در دو حالت عایق جداره مخزن در گرما و سرما به خوبی پاسخگو است. در تابستان و گرما به دلیل عدم تابش مستقیم بر دیواره آب خنک میماند . در سرما و زمستان به دلیل گرمای زمین نسبت به درجه هوای بیرون آب گرمتر میماند. ساختن اتاقک بالای پشت بام در صورتی که مخزن روی بام باشد و از دیگر روش ها استفاده نشود. میتوان از اتاقک برای مخزن استفاده کرد . که بر طبق استانداردهای موجود اتاقک باید دارای اندازه ای مناسب جهت جابجایی یا تعمییرات احتمالی مخزن آب باشد.درب مخزن رو باید دارای کلید بوده و تاسیسات در اتاقک نصب شود.این راهکار برای استفاده بلند مدت نتیجه خوبی دارد.

 

ساختن اتاقک بالای پشت بام

در صورتی که مخزن روی بام باشد و از دیگر روش ها استفاده نشود. میتوان از اتاقک برای مخزن استفاده کرد . که بر طبق استانداردهای موجود اتاقک باید دارای اندازه ای مناسب جهت جابجایی یا تعمییرات احتمالی مخزن آب باشد.درب مخزن رو باید دارای کلید بوده و تاسیسات در اتاقک نصب شود.این راهکار برای استفاده بلند مدت نتیجه خوبی دارد.