چرا شست و شوی مخازن امری ضروری است؟

مهم است مخازن برای ذخیره آب شرب در دوره های معینی بازدید شود. تا از سالم بودن و کیفیت آب مصرفی اطمینان حاصل شود. بهتر است برای همه مخازن از جمله مخازن فلزی (استیل و …) و مخازن غیر فلزی(پلی اتیلن و فایبر گلاس و ….) که از سیستم لوله کشی آب شهری برای پر کردن آن استفاده میشود بازدید به عمل آید. آب لوله کشی شهری به دلیل داشتن رسوبات و املاحی که از منبع اصلی وارد لوله کشی می­شود. که وارد مخزن شده و باعث به وجود آمدن لایه­ ای از این رسوبات و املاح کف مخزن گردد. این لایه پس از گذشت زمان باعث کاهش کیفیت آب ذخیره شده می شود. که تغییر رنگ و بو و مزه آب را به همراه دارد. باید پس از مشاهده ته نشین شدن املاح ته مخزن شست و شوی مخزن آب را انجام داد.

 

چه زمانی مخزن را باید بازدید کرد؟

بازه زمانی بازرسی و شست و شوی مخزن بسته به کیفیت آب ذخیره شده متفاوت است. ولی میتوان این دوره را به بازه زمانی یک ساله نیز تقسیم کرد. از جمله مواردی که در معین کردن دوره بازرسی تاثیر دارد. مقدار املاح و رسوبات معلق در آب لوله کشی، منطقه و محل تامین آب شهری است. به همین دلیل ممکن است گاهی مواقع بازرسی و شست و شوی مخازن آب به چند بار در سال بیانجامد.

ته نشین شدن گل لای موجود در آب لوله کشی شهری ته مخزن آب

مراحل شست و شوی مخازن پلی اتیلن
  • در صورت قابل دسترس بودن لایه داخلی مخزن مراحل زیر را انجام دهید:

۱-  در این حالت شست و شوی مخزن به بهترین صورت انجام می­گیرد. پس از تهیه برس،  جارو،  اسکاچ یا سیم ظرفشویی و کارواش خانگی میتوان شروع به تمیز کردن لایه داخلی مخزن نمود.

۲- پس از تخلیه کامل مخزن، اتصالات را از مخزن جدا کرده تا رسوبات به سیستم لوله کشی وارد نشود.

نکته:  مخازن آب هرمز برکه به دلیل داشتن درب با قطر مناسب که بتوان یک شخص از آن عبور تا به لایه داخلی دسترسی داشته باشد و بدنه داخلی مخزن را تمیز نماید.

۳- در این مرحله در صورت وارد شدن شخص مورد نظر به داخل مخزن میتوان با فشار آب قوی(کارواش خانگی) لایه داخلی تانکر و یا مخزن را شسته تا گل و لای پاک شود. سپس محلولی که شامل ۳ لیتر آب و ۱ قاشق چایخوری وایتکس را تهیه کرده .به کمک برس و اسپری محلول تمام دیواره داخلی مخزن را آغشته کرده تا کامل تمیز شود. به مدت ۲ ساعت لایه داخلی مخزن را در این حالت قرار رها نموده تا کاملا ضدعفونی شود.

نکته مهم: به هنگام شستن مخازن زمانی که نفر داخل مخزن حضور دارد، به دلیل استفاده از وایتکس و گاز کلر موجود در آن، تحت هیچ شرایطی نباید درب مخزن بسته باشد.  پس از گردش هوا داخل مخزن اطمینان حاصل نمایید.

۴- مخزن را با فشار آب شسته و همه آب جمع شده را تخلیه نمایید. در آخر مخزن را پس از وصل کردن اتصالات با آب تمیز پر گردد.

نحوه شست و شوی مخزن

  • در صورت غیر قابل دسترس بود داخل مخزن برای ضد عفونی مخزن مراحل زیر را انجام دهید:

۱-در این حالت مخزن را به طور موقت از سیستم لوله کشی خارج کرده .

۲-به ازای هر ۱۰۰ لیتر آب یک قاشق چایخوری وایتکس یا همان سفید کننده لباس را داخل مخزن ریخته.

۳-درب مخزن را بسته و به مدت ۱۲ الی ۱۶ ساعت مخزن را در این حالت قرار داده تا کاملا ضدعفونی شود.

۴-آب مخزن را کامل تخلیه کرده و بدنه مخزن را کاملا شستشو نمایید و مخزن را به سیستم لوله کشی وصل کرده و از آب تمیز پر کنید.

 

 

جهت شست و شوی مخازن قدیمی و تک لایه جلبک زده را اینجا ببینید.