یخ زدگی آب یکی دیگر از مواردی است ، که باعث شد تا با تحقیق در این رابطه بتوانیم ۶ روش جلوگیری از یخ زدن آب مخزن را معرفی کنیم. با شروع فصل سرما در بخش های مختلفی از کشور با پدیده یخ زدگی روبرو هستیم.در مناطق شمالی ،کوهستانی و کویری که درجه هوای شب خیلی کم میشود و به چندین درجه زیر صفر میرسد آب یخ میزند. این یخ زدگی در قرار گیری آب در حالات مختلف اتفاق می افتد. از جمله موارد میتوان آب رو سطح ، آب در لوله کشی ها ، آب در مخازن و ….

از آنجایی که فلزات انتقال گرمایی خوبی هستند آب در مخازن فلزی زودتر شروع به سرد شدن و در نهایت یخ زدگی می شود.مخازن پلی اتیلن چون از جنس پلاستیک است. و پلاستیک عایق خوبی برای گرماست این اتقال گرمایی کمتر اتفاق می افتد ، ولی دلیل بر این نیست که به صورت کامل از یخ زدن جلوگیری می کند.

پس بهتر این است تا قبل از انجماد آب و ایجاد انبساط در آب دمای آب را بالای صفر حفظ کنیم.چون از بین بردن یخ زدگی دشوارتر و هزینه دار تر از جلوگیری از انجماد آب است. این یخ زدگی علاوه بر عدم دسترسی به آب مورد نیاز باعث شکاف و ترکیدن مخزن می شود.

در این مطلب راه های کلی برای جلوگیری از یخ زدن آب مخازن در مدل های متفاوت از جمله مخازن پلی اتیلن ، مخازن فلزی ، و بتنی بیان شده است.

روش های جلوگیری از یخ زدن آب مخزن

  1. در حرکت بودن آب مخزن

آب ساکن نسبت به آب در جریان زودتر شروع به یخ زدن می کند.با استفاده و حرکت آب و ورود آب جدید دما به تعادل میرسد.چون آب ورودی نسبت به آب که در مخزن بوده دمای بیشتری دارد و این موضوع به تعادل آب کمک میکند.

برای جلوگیری از یخ زدن آب باید در حرکت باشد

  1. انتخاب مخزن متناسب با حجم

هر چه مخزن نگهداری آب بزرگتر و حجیم تر باشد دارای مقدار آب بیشتری است. با یخ زدن لایه بالایی آبهای زیرین دیرتر دچار یخ زدگی میشود.یخ خود عایق حرارتی است پس هرچه مخزن بزرگتر مقدار آب بیشتر است.

هر چه مخزن بزرگتر باشد دیرتر یخ میزند

  1. انتخاب مخزن متناسب با شکل

مخازن با طراحی سطح بالایی مسطح ، باعث جمع شدن آب و برف در قسمت رویی میشود. همین موضوع خود دلیلی برای سرد شدن آب درون مخزن میشود. طراحی مخازن هرمز برکه به گونه ای است که از جمع شدن آب روی جلوگیری میکند. البته در صورت داشتن مخازن با سطح صاف بهتر است سقف شیبدار تعبیه شود.

روی مخزن مسطح یخ زدگی ایجاد میشود

  1. کنترل لوله کشی ها برای اطلاع از نشتی آب

در صورتی که لوله کشی کنار مخزن نشتی داشته باشد. با جمع شدن آب در کناره مخزن و پاشیده شدن آب روی دیواره مخزن با سرد شدن هوا یخ زدگی ایجاد میشود. چک کردن لوله کشی ها و اتصالات مخزن در قسمت ورودی و خروجی علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب از یخزدگی در فصل سرد نیز جلوگیری میکند.

نشتی اتصالات دلیلی برای یخ زدگی

  1. عایق بندی شدن دیواره مخزن

عایق بندی و پوشش های مناسب دیواره مخزن مانع از انتقال حرارتی میشود. عایق کاری مخزن علاوه بر جلوگیری از یخ زدن در فصل سرما از گرم شدن زیاد در فصل گرما نیز جلوگیری میکند.این عایق بندی می تواند با استفاده از پوشش های پشم شیشه ای ، پوشش های پلاستیکی و … باشد. عایق دیواره مخزن از خروج گرمای آب ورودی در هنگام شب و پایین آمدن درجه هوا به بیرون و انجماد آب جلوگیری میکند.

  1. محل قرارگیری مخزن

در صورتی که در مناطق سردسیر ساکن هستید.محل قرار گیری مخزن خیلی کاربردی است .با قرار دادن مخزن در محلی که در طول روز استفاده از گرمای نور خورشید با حداکثر زمان باشد.عدم جاگذاری در ارتفاع ،چون در معرض بادهای سرد و درجه هوای کمتر در شب هنگام میشود. در صورت امکان دفن مخزن در زمین چون گرمای زمین از یخ زدگی عمق جلوگیری میکند.